Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi, osa 1/4

Sähköpostimarkkinointi on edullinen ja tehokas kanava verkkokaupan markkinointiin. Pienien investointien jälkeen nettikauppa on valmis lähettämään sähköpostikampanjoita, jotka tuottavat sijoitetun euron usein monikymmenkertaisena takaisin. Sähköpostimarkkinointi on oma henkilökohtainen suosikkini verkkomarkkinoinnin työkalupakissa sen tehokkuuden vuoksi. Sähköpostimarkkinointi on usein väärin ymmärretty ja sekoitetaan roskapostitukseen. Näiden välillä on kuitenkin selkeitä eroja: kohdistetun tarjouksen tai tiedotteen lähettäminen tuhannelle aiheesta kiinnostuneelle ja…

Sähköpostimarkkinointi on edullinen ja tehokas kanava verkkokaupan markkinointiin. Pienien investointien jälkeen nettikauppa on valmis lähettämään sähköpostikampanjoita, jotka tuottavat sijoitetun euron usein monikymmenkertaisena takaisin. Sähköpostimarkkinointi on oma henkilökohtainen suosikkini verkkomarkkinoinnin työkalupakissa sen tehokkuuden vuoksi.

Sähköpostimarkkinointi on usein väärin ymmärretty ja sekoitetaan roskapostitukseen. Näiden välillä on kuitenkin selkeitä eroja: kohdistetun tarjouksen tai tiedotteen lähettäminen tuhannelle aiheesta kiinnostuneelle ja postituksen sallineelle on täysin eri asia kuin epämääräisen laihdutuspilleri-tarjouksen lähettäminen ihmisille, jotka eivät sitä pyytäneet eivätkä viestiä halua. Edellämainittu on rehellistä verkkomarkkinointia ja jälkimmäinen useissa maissa laitonta roskapostitusta.

Sähköpostilistan kerääminen

Jotta sähköpostimarkkinointisi ei olisi roskapostitusta, sinun täytyy pyytää vastaanottajia liittymään postituslistallesi sekä tarjota myös mahdollisuus listalta poistumiseen. Liittyminen voi tapahtua sähköisesti asiakkaan toimesta tai voit pyytää potentiaalisien asiakkaiden sähköpostiosoitteen esimerkiksi messuilla tai heidän vieraillessa kivijalkamyymälässä. Olennaista on, että asiakkaat liittyvät listalle omasta tahdostaan ja pääsevät myös pois näin halutessaan.

Potentiaalisten asiakkaiden saaminen liittymään sähköpostilistalle on erittäin olennaista ja sen tulisi siten olla myös yksi verkkokaupan kävijäseurantatyökaluilla seurattavista konversioista.

Verkkokaupasta ostavat asiakkaat ja asiakkaiksi rekisteröityneet ovat mitä parasta kohderyhmää myös uutiskirjeen vastaanottajiksi. Verkkokauppasi nykyinen asiakas on huomattavasti helpompi saada ostamaan uudelleen kuin täysin uusi asiakas. Uutiskirjeeseen liittymisen pitäisi olla mahdollista rekisteröinnin ja tilaamisen yhteydessä. Myös tilauksen jälkeen tulevat kiitos tilauksestasi -sivu on hyvä paikka nostaa esiin mahdollisuus tilata uutiskirje samoin kuin tilauksesta lähtevät tilaus- ja toimitusvahvistus sähköpostit.

Uutiskirjettä kannattaa myös mainostaa verkkokaupassa esimerkiksi jokaisen sivun sivupalstassa tai alatunnisteessa. Uutiskirjeeseen liittymisen eduista kertomalla ja tarjoamalla selkeitä hyötyjä, kuten alennuskoodin ensimmäisestä tilauksesta, voi houkutella asiakkaita liittymään postituslistalle.

Kerää useita listoja. Myymälät, tapahtumat, messut, myymälät ja kilpailut ovat hyviä kanavia saada uusia asiakkaita liittymään postituslistalle. Näin kerättyjä kontakteja ei pidä kuitenkaan sotkea verkkokaupan asiakkaisiin vaan pitää eri tyyppiset henkilörekisterit erillään. Kampanjaa lähettäessä valitset mille postituslistoille viestit lähetetään.

Yhteystietoja keräyksessä kannattaa myös huomioida tiedot, joita voi käyttää asiakkaiden segmentoinnissa eri tyyppisiin asiakkaisiin. Toisella toimialalla ikä ja sukupuoli voi olla tarpeellisia tietää, kun taas toisella alalla ne eivät ole merkittäviä vaan tarvitset tietoa mielenkiinnon kohteista tai automerkistä, että osaat mainostaa oikeita varaosia jokaiselle kontaktillesi.

Sähköpostimarkkinoinnin työkaluista

Monissa verkkokauppaohjelmistoissa on sisäänrakennettuna työkalu, jolla saa lähetettyä sähköpostia kaikille asiakkaille. Nämä sopivat tiedotukseen ja pienimuotoisen sähköpostimarkkinoinnin työkaluna. Usein toiminnan kehittyessä ja rekisterien kasvaessa sähköpostista halutaan saada enemmän irti, jolloin valmiit työkalut todetaan auttamatta liian yksinkertaisiksi.

Internetistä löytyy monia hyviä vaihtoehtoja sähköpostimarkkinointiin. Muutamilla kympeillä ja sentti per viesti hinnalla saa erittäin hyvän työkalun, jolla onnistuu niin pienen kampanjan lähetys kuin sähköpostimarkkinoinnin integroiminen verkkokaupan prosesseihin.

Työkalun käyttöönotto vaatii työtä, mutta se kannattaa. Alkuinvestointien jälkeen sähköpostien lähettäminen on lähes ilmaista. Eri sovellusten API-rajapintojen kautta verkkokaupan asiakkaiden, sähköpostin tilaajien ja myynnin CRM-järjestelmän kautta yrityksen eri sovellukset voidaan rakentaa keskustelemaan toistensa kanssa ja tekemään markkinointia automaattisesti.

Monet MyCashflow asiakkaat lähettävät sähköpostinsa seuraavilla ohjelmilla:

MailChimp (www.mailchimp.com) on helppokäyttöinen selainpohjainen palvelu. Se sisältää kaikki tarpeelliset ominaisuudet, jotka mahdollistavat tässä kappaleessa esiteltyjen asioiden viemisen käytäntöön. Palvelu on ilmainen, jos listallasi on alle 2000 vastaanottajaa ja lähetät enintään 12 000 viestiä kuukaudessa.

Campaign Monitor (www.campaignmonitor.com) on MailChimpin tapaan kattava työkalu, jota käyttävät monet maailman huippumarkkinoijista. Campaign Monitor on integroitu MyCashflow’n uutiskirjetyökaluksi ja palvelun saa käyttöön helposti aktivoimalla Sähköpostimarkkinointi -laajennuksen.


Seuraavassa osassa käsitellään sähköpostikampanjan suunnittelua ja toteutusta.