Ruskeita pahvilaatikoita

Aikoinaan ajattelin, että menestyvä verkkokauppa vaatii ylivoimaisen tuoteidean, valikoiman tai jonkin koukun. Ehkä ällistyttävän tuotteen, jota kukaan muu ei myy tai laajan valikoiman erinomaisilla hinnoilla. Tavallaan asia on juuri näin, mutta mittakaavan tai erikoistumisen tason ei tarvitse olla lähelläkään sitä mitä oletin. Vuosien varrella, suomalaisia verkkokauppoja seuratessa olen kuitenkin todennut, että menestyvän verkkokaupan ei tarvitse…

Aikoinaan ajattelin, että menestyvä verkkokauppa vaatii ylivoimaisen tuoteidean, valikoiman tai jonkin koukun. Ehkä ällistyttävän tuotteen, jota kukaan muu ei myy tai laajan valikoiman erinomaisilla hinnoilla. Tavallaan asia on juuri näin, mutta mittakaavan tai erikoistumisen tason ei tarvitse olla lähelläkään sitä mitä oletin.

Vuosien varrella, suomalaisia verkkokauppoja seuratessa olen kuitenkin todennut, että menestyvän verkkokaupan ei tarvitse olla kovinkaan erikoinen. En tarkoita, että voit vetää koko homman vasemmalla kädellä pois alta ja rahaa tulee netistä yksinkertaisesti kuin sähkö tulee seinästä. Pointtini on, että suurin osa tekee sen juuri niin.

Toisekseen monet suomalaiset erinomaiset yritykset eivät ole tuoneet verkkokauppaa osaksi päivittäistä liiketoimintaa. Heillä kaupan tekoon kuuluu loputtomasti kättelyä, kahvia, sähköposteja ja puheluita. Mahdollisesti muutama faksi. Nopealle nettiostajalle se on aivan liian monimutkaista ja aikaa vievää.

Suomalaisen verkkokaupan ei tarvitse olla erityinen. Riittää, että on perusasioissa tarpeeksi hyvä ja pyrkii olemaan jossain muita parempi. Ketterille yrityksille nämä ovat loistavia uutisia. Markkinoilla on tilaa ja verkko-asiakkaat odottavat parempia verkkokauppoja luottokortti lämpimänä.

Nettikaupassa pärjää hyvin olemalla tarpeeksi hyvä.

Merkittävin asia tämän havainnon taustalla on meidän oma verkkokauppa. Myymme pääasiassa ruskeita pahvilaatikoita. Standardikoossa. Ilman painatusta. Ei mitään erikoista tuotevalikoimassa.

Me olemme myös aika huonoja asiakaspalvelussa. Hävettää myöntää, mutta rehellisyyden nimissä myönnettäköön. Hinnat? Ei erityisen halpoja. Innovatiivista markkinointia? Eipä juurikaan mainosteta, joskus ehkä lähetetään uutiskirje. Huippunopeat toimitukset? Ei niitäkään. Tilauksesta paketin toimitukseen asiakkaalle menee helpostikin viikko, usein jopa kaksi.

Suunnilleen jokainen verkkokaupan konsultti tässä vaiheessa tyrmäisi projektin ja toteaisi, ettei se voi menestyä. Ja olisi väärässä. Viime vuonna tavaraa meni kuitenkin miljoonien lähetysten suojaksi, kuusinumeroisella summalla ja viivan alle jäi viisinumeroinen summa.

Joku tässä yhtälössä ei natsaa. Mielestäni kyse ei ole meidän erinomaisuudesta. Enemmän kyse on kilpailijoiden huonoudesta ja siitä, että monet alan yritykset (jotka pesisivät meillä varaston lattian) puuttuvat verkosta. Pääasiassa heidän hinnastonsa ovat niin salaisia, ettei niitä voi laittaa nettiin asiakkaiden nähtäväksi.

  • Moi

    Hymy irtosi, hauska blogi!
    Viiko tai kaksi toimitusajaksi on ehkä hivenen liioiteltua :p, mutta
    muuten erittäin kevyessä hengessä luettava pläjäys.

    Kaupallista kesää !