Versiot ja näkyvyydet uudessa MyCashflowssa

Versioiden uudistus pitää sisällään uuden käyttöliittymän sekä toiminnallisia muutoksia, jotka mahdollistavat monipuoliset näkyvyysasetukset verkkokaupan sisällölle. Aloitan esittelyn käyttöliittymästä. Versiot löytyvät hallintatyökalusta tutulta paikaltaan ylävalikon Ulkoasu -valikon alta. Sivulle saavuttaessa huomaat ensimmäisenä uuden käyttöliittymän, joka noudattaa muualta hallintatyökalusta tuttua kaavaa: valikko versioista löytyy vasemmalta ja valitun version tiedot keskeltä sivua. Vasemman laidan valikossa versiot ovat järjesteltävissä….

Versioiden uudistus pitää sisällään uuden käyttöliittymän sekä toiminnallisia muutoksia, jotka mahdollistavat monipuoliset näkyvyysasetukset verkkokaupan sisällölle.

Aloitan esittelyn käyttöliittymästä. Versiot löytyvät hallintatyökalusta tutulta paikaltaan ylävalikon Ulkoasu -valikon alta. Sivulle saavuttaessa huomaat ensimmäisenä uuden käyttöliittymän, joka noudattaa muualta hallintatyökalusta tuttua kaavaa: valikko versioista löytyy vasemmalta ja valitun version tiedot keskeltä sivua.

Vasemman laidan valikossa versiot ovat järjesteltävissä. Valitsemasi järjestys on sama, jossa {LanguageNavigation} tagi tulostaa kieliversiot nettikaupan puolella. Tagi näyttää ainoastaan näkyvillä olevat versiot eli ne, jotka näkyvät hallintatyökalussa sinisenä. Harmaana näkyvät versiot ovat piilotettuja ja niitä pääsevät katsomaan vain ylläpitäjät. Järjestyksessään ensimmäisen versio on verkkokaupan oletusversio, johon ohjataan liikenne kaikista nettikauppaan ohjaavista verkkotunnuksista, jotka eivät täsmää mihinkään versioon.

Esimerkiksi jos verkkokauppaasi osoittaa verkkotunnukset yritys.mycashflow.fi, www.yritys.fi ja www.yritys.com. sekä näille omat versiot kahdelle jälkimmäiselle. Tällöin yritys.mycashflow.fi osoitteella saapuva liikenne ohjataan (hakukoneystävällisesti) valikossa ensimmäisenä olevaan versioon eikä se indeksoidu esimerkiksi Googlen hakutuloksiin.

Toinen versioiden järjestyksestä riippuvainen tilanne liittyy monikielisiin verkkokauppoihin. Jos esimerkiksi tuotteelle ei ole ruotsinkielistä käännöstä, niin korvaavaa tekstiä lähdetään etsimään muista kieliversioista versioiden järjestyksen mukaan. Luultavasti haluat sen vuoksi laittaa englanninkielisen version ensimmäiseksi, jotta puuttuvat käännökset korvataan englanninkielisillä teksteillä.

Klikkaamalla version nimeä saat näkyviin version tiedot, joita on enemmän kuin aikaisemmassa MyCashflow versiossa. Tuttujen nimen, kielen ja teeman lisäksi miellyttävä uutuus on näkyvillä/piilotettu -valinta. Näin saat kehityksen alla olevat versiot piiloon kävijöiltä ja Googlen roboteilta. Piilotettu versio ei näy {LanguageNavigation} tagin tulosteessa eikä versioon pääse ellei ole kirjautunut hallintaan. Kävijöille näytetään teemasta löytyvä closed.html -sivupohja samaan tapaan kuin jos verkkokauppa olisi suljettu Yleiset asetukset -sivun kautta.

Versiolle on tuotu lisäksi myös muita asetuksia, joilla voi ylikirjoittaa Yleiset asetukset -sivulla määriteltyjä asetuksia. Näitä ovat mm. verkkokaupan nimi, vierailijan oletusmaa (käytetään toimituskulujen ja veron laskemiseen, kun asiakas ei ole kirjautunut), vaaditaanko ostajalta kirjautuminen (ennen B2B-laajennuksen asetus), oletusvaluutta (jos valuuttamuunnin laajennus käytössä) sekä käytetäänkö SSL-salausta ostoprosessin yhteydessä.

Näkyvyydet ovat nyt versiokohtaisia

Merkittävä versioihin liittyvä uudistus on näkyvyyksien logiikassa tapahtunut muutos. Aikaisemmassa MyCashflow versiossa tuotteiden/tuoteryhmien/sivujen/jne näkyvyyden pystyi määrittelemään kielikohtaisesti – tämä näkyy suomenkielisissä kaupoissa. Esimerkiksi jos rinnakkain pyöritettiin suomenkielistä kuluttaja- ja tukkukauppaa, niin tarjonnan rajaaminen eri asiakaskunnille ei ollut helppoa. Ratkaisu ongelmaan on versiokohtaiset näkyvyydet ja tämä päivitys on tehty kaikille MyCashflown elementeille, joiden näkyvyyksiä pystyy säätämään. Tämä avaa mielenkiintoisia liiketoiminta-mahdollisuuksia: Voit pyörittää useita eri varjokauppoja, joissa on osittain tai kokonaan samat tuotteet, mutta esimerkiksi omat infosivut ja tuoteryhmärakenteet. Jos teet kauppaa yritysten kanssa, niin voit lisätä yritysasiakkaiden tuotetarjoomaan esimerkiksi tukkupakkauksia ja tuotteita, joita et halua myydä kuluttajille. Ulkoasun suunnittelija kiittää, kun testituotteet ja -sisällöt näkyvät vain kehitysversiossa.

Versiot on tuotu uutena myös tilauksen ja asiakkaan tietoihin, joista näkyy jatkossa minkä version kautta asiakas on rekisteröitynyt.

Versioiden päivitys oli meille iso urakka, joka oli hienoa saada valmiiksi. Mielestämme se selkeyttää MyCashflown rakennetta, korjaa monia pitkäaikaisia ongelmia ja vähentää säätämistä monikielisten verkkokauppojen kanssa.

  • Hei,
    Luin tuota versio-ohjetta ja koska olen siirtämässä meidän tukkukauppaa mycashflown puolelle niin onko tukkukauppa viisainta tehdä versiona? Aikaisemmin ohje oli luoda jälleenmyyjille kampanjahinnasto joka tuntui vaikealta esim. sen vuoksi koska tukkuasiakkaat ostavat tukkueriä.

  • Moikka Harri,

    Tukkukauppaa on näppärä pyörittää omana versionaan. Tällä tavalla tuotteille saa yhteisen varastosaldon kuluttajakaupan kanssa.

    Tukkuversioon voit määritellä omat tuotehinnat käyttäen kampanjan työkalua. Kampanjatyökalulla voit myös määritellä pakettitarjouksia.

    Toimitus- ja maksutavoilla on myös versiokohtaiset näkyvyydet, eli voit luoda omat toimitus- ja maksutavat tukkuversiolle.

    Olemme tehneet jälleenmyyjä/tkkukaupan luomisesta ohjevideon jonka voit katsoa YouTubesta osoitteessa: http://www.youtube.com/watch?v=3osyS6QbTkA

    Mikäli asian tiimoilta ilmenee lisäkysymyksiä, niin laita viestiä auttavaan asiakastukeemme osoitteeseen tuki@mycashfow.fi niin katsellaan hommat kuntoon.